Historien om Huttla Kvarn

Dampetorps kvarn och såg vid Afsån har funnits sedan början av 1800-talet.

Namnet ”Huttla” är gammalt och betyder egentligen ojämn gång. Kvarnen gick inte alltid, beroende på olika faktorer: Ibland skar vattnet ut vid dammfästena. Möjligheter till gjutning var ej så bra som nu. Ibland var det för mycket vatten, så det rann in i underkvarnen. Om somrarna var det ofta för lågt vatten. Folk sa då, att kvarnen ”huttlade” och därför fick namnet Huttla Kvarn.

Första namngivna arrendator var Johannes Svensson 1855-1862. 1862 kom Johannes Eriksson och hans hustru Stina-Lena Andersdotter till kvarnen som arrendator vars 2 barn utvandrade till Amerika. 1874 inköpte Johannes kvarnen och vattenfallet, vars fallhöjd är 8 fot. Köpesumman var 133,33 kronor och en årlig skatt av 3 kronor till ägarna av stamhemmanet (marken). Stina-Lena avled och Johannes, 1895, gifte om sig med Greta Svensdotter, 1892, Heljeved Önum. De fick 5 barn: Frida, Karl, Oskar, Herman och Alma.
År 1904 och framåt arrenderade Johannes son Karl J. Johanesson ”Huttlamjölnaren” av sina syskon. Han gifte sig med Alma Gustavsson Per-Olofsgården , Larv. De fick 7 barn.

På 1860-talet brann kvarnen ned men byggdes upp som denföregående. Den bestod av ett stenpar för fodersäd och var till ytan 5*4,5 meter. Den tillbyggdes senare med 5*3,5 meter och ytterligare 1 stenpar.
Sågen nämndes första gången 1876 och har hela tiden drivits med vattenhjul.
Kvarnen fick på senare tid turbiner.

1944 övertog äldsta sonen Olof Johansson hemmet (marken) och köpte det 1957. Sågen var i gång till år 1950 och då skänktes sågen till Naums Hembygdsförening.
1959 köpte bröderna Bengt och Hans Hillerbäck kvarnen. Hembygdsföreningen fick då dispositionsrätt till kvarnen och ansvarar nu för hela anläggningen.

1979 Fick Naums Hembygdsförening ett gåvobrev från Bröderna Hillerbäck. Gåvan omfattar Huttla Kvarn samt nyttjanderätt till erforderlig tomtmark omkring kvarnbyggnaden och till densamma hörande tomtmark.

18 augusti 1995 invigdes festlokalen Midgård som byggdes upp av ideella krafter från Naums Hembygdsförening.

Huttla kvarn Naums hembygdsförening Festplats i Vara